Laiskat luterilaiset

”Siitä yli mistä aita matalin, siitä ali mistä aita korkein, siitä läpi mistä aita huterin, olen kunnon luterilainen.” Näin eräs gospelyhtye aikoinaan sanoitti näkemystään luterilaisuudesta – tai tarkemmin sanottuna väärin ymmärretystä luterilaisuudesta. Keniassa oli vuosia sitten eräällä alueella herätystä. Luterilaiset kirkot täyttyivät ihmisistä. Ilmiötä tarkemmin analysoitaessa paljastui kuitenkin, että uudet tulokkaat olivat jo kristittyjä. He tulivat kirkoista, joissa edellytettiin kymmenysten maksamista, mutta kun luterilaisuudessa ei vaadittu mitään, he jättivät entiset kirkkonsa ja kääntyivät luterilaisiksi. On parempi olla luterilainen, kun ei tarvitse tehdä tai antaa mitään. Väärin ymmärretty luterilaisuus ruokkii ihmisen luontaista laiskuutta ja itsekkyyttä.

Luterilaisuuden kallein aarre on vapaan evankeliumin oppi. Pelastus on yksin armosta ilman tekoja. Jos se johtaa laiskaan kristillisyyteen, on jotain ymmärretty pahasti väärin. Kyllä hyvät teot kuuluvat luterilaisenkin kristityn tuntomerkkeihin. Tunnustuskirjat opettavat hyvistä teoista muun muassa näin: ”Jumalahan tahtoo ja käskee nimenomaan, että uskovien on tehtävä hyviä tekoja. Pyhä Henki saa niitä uskovissa aikaan. Kristuksen tähden Jumala hyväksyy ne ja lupaa ne runsaasti palkita sekä tässä että tulevassa elämässä” (Yksimielisyyden ohje, 4. Hyvät teot).

Oikeastaan vapaan evankeliumin opin tulisi johtaa mitä innokkaimpaan hyvän tekemiseen ja omastaan antamiseen. Saan tehdä hyvää ja antaa omastani vapaasta, iloisesta ja kiitollisesta sydämestä, kun minun ei tarvitse enää mittailla tekojeni määrää ja pelätä niiden riittämättömyyttä viimeisellä tuomiolla. Kun Jumala on jo antanut minulle kaiken, saan nyt kiitollisena antaa hänelle koko elämäni. ”Kaikki Jeesukselle, aamut ja päivät ja yöt, nuoret voimani parhaat, joutoni, toimeni työt . . . kaikki antanut mulle, Jeesuksen rakkaus on. Omansa kaikkeni jälleen iäti olkohon”, sanaili eräs toinen gospelyhtye Hilja Haahden sanoin aidon luterilaisuuden hengessä.

Sanansaattajan pääkirjoitus 11.12.2019

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s