Kirkossa soikoon sinfonia

Oletko kuunnellut sinfoniaa? Erilaisten soitinten erilaiset äänet ja erilaiset melodiakuviot soivat yhdessä ja sulautuvat harmoniseksi kokonaisuudeksi, joka hivelee korvia ja koskettaa sydäntä. Miten toisenlaista onkaan kakofonia, jossa erilaiset äänet riitelevät keskenään ja saavat aikaan epämiellyttävää ja levottomuutta herättävää meteliä. Sinfonia ja kakofonia – molemmat ovat moniäänisyyttä, mutta kovin erilaista sellaista.

Kirkkomme on moniääninen, ja monet haluavatkin sen olevan juuri sellainen. Itsekin kannatan moniäänistä, nimittäin sinfonista kirkkoa. Ajattelen, että erilaiset herätysliikkeet ovat kirkon rikkaus. Kukin herätysliike korostaa itselleen tärkeitä asioita ja ilmaisee uskoaan ehkä vähän eri tavoin kuin joku toinen. Jokainen seurakunta on omanlaisensa riippuen omasta historiastaan tai sijainnistaan, ja väistämättä jokaisella yksittäisellä kristityllä on oma erityinen äänensä, onhan jokaisen elämänkokemus ja Jumalalta saatu lahjavarustus henkilökohtainen. Erilaiset herätysliikkeet, seurakunnat ja yksittäiset kristityt soivat siis erilaisilla äänillä ja ehkä toisistaan poikkeavaa melodiaa, kuitenkin niin, että lopputuloksena on harmoninen yhteisen uskon tunnustus ja kaikkivaltiaan Jumalan ylistys. Tässä sinfoniassa partituurina, yhteisinä nuotteina, on Raamattuun kirjoitettu Jumalan sana ja ylimpänä johtomelodiana kuuluu Hyvän Paimenen ääni, jota on hyvä seurata. Tervetuloa sinfoninen moniäänisyys!

Pelkään kuitenkin, että kirkkomme tämänhetkinen moniäänisyys on ennemminkin kakofoniaa. Kun suvaitsevaisuuden nimissä kaikenlaiset ajatukset toivotetaan tervetulleiksi rakentamaan yhteistä kirkkoa, onkin seurauksena sovittamattomia ristiriitoja, sillä kaikki äänet eivät yksinkertaisesti sovi yhteen. Jos jokainen soittaa oman mielihalunsa mukaan välittämättä yhteisistä nuoteista, on seurauksena väistämättä meteli. Metelin keskeltä on vaikea ellei mahdoton erottaa Jeesuksen ääntä, ja siksi ihmiset ovat eksyksissä. Hulluinta on, että kaikki muut äänet tuntuvat olevan tervetulleita paitsi se ikivanha ääni, jota Kristuksen kirkko on laulanut alusta asti. Siihen asti suvaitsevaisuus ei riitä.

Onko sinfoninen kirkko utopiaa? Voi olla. Tosin, eihän Jumalalle mikään ole mahdotonta. Kirkon sinfonista uudistusta rukoillessamme ja odottaessamme, saamme muistaa, että oikea kirkko on siellä, missä Jeesuksen omat koontuvat yhteen kuulemaan Jumalan sanaa, polvistumaan Herran pöytään ja rukoilemaan. Siellä toteutuu siunattu ja harmoninen moniäänisyys jo nyt, kun jokainen saa palvella toisia omalla armolahjallaan. Toivoni ja rukoukseni on, että Jeesuksen omat eri herätysliikkeistä ja seurakunnista voisivat entistä paremmin löytää keskinäisen yhteyden ja virittää yhteisen sinfonian Jumalan kunniaksi.

Kulmakivi 4/2013

2 kommenttia artikkeliin ”Kirkossa soikoon sinfonia

  1. Yksi kolmiyhteinen Jumala ja yksi Seurakunta on Jumalan tavoite, sen uskon täysi-ikäisten säveleitten löytämisestä on kyse. Epäpuhtauksia huolimatta nämä sävelet on siunattu, eikä voida hajaantua vaan on jatkettava soittoa. Seurakunta on aina vajavainen, eikä meillä ole oikeutta jättää ketään ulkopuolelle. Eriseurauteen sisäänpäin lämpeneväiksi kuppikunniksi, vaan saada kaikkien olla yhdessä mukana Jumalan hoidettavana.
    Tämän päivän Farisealaiset, sellaiset Herroja pokkuroivat, jollaisiksi he haluavat lapsensakin kouluttaa, ja edelleen hlokanisoija Seurakunnan kauniisti soivaksi. Jotta heidän omiensa, olisi mukava tulla mukaan tilaisuuteen. Nämä kuitenkin tuntevat olonsa lopulta hankalaksi tilanteensa. Jossa heidän omavanhrskautensa ja maailman ruhtinas tuomitaan. Pinnallisuus ja maailmallisuus. Meistä itsestämme ei tähän ole, mutta osallistuaksemme Jumalanpalvelukseen, jossa kuulemme Jumalan sanan puhdasta ja kirkasta Evankeliumin oppia. Herran Pyhää ehtoolista nauttiessamme armahdukseen. Silloin meistä karsiutuu tämä ulkokultaisuus. Tätä tulee painottaa erityisesti, jos Jumala tällöin soisi herätyksen ajan koittavan maailmaan.
    Epäpuhtaasti soivaan Seurakuntaan nämä Fariseukset loukkaantuvat, koska tämä porukka näyttää niin vajavaiselta ja soivan heidän mielestään niin epätäydellisen lapsellisesti. Sanotaan: Seurakunta on parantumattomien ihmisten sairaala, jossa lääkärinä toimii Jeesus Kristus. Nämä uskon täysi-ikäisyyteen kasvaneet, jotka eivät ole kaiken maailman opintuulten heiteltävinä, soivat todellisia anteeksiantavia ja siunaavia Jeesuksen moni säveleitä, tämän omahyväisen maailman keskellä.

    Siunaavin tervesin: Ismo Jukkola Lohtaja Kokkola

    Tykkää

  2. Täydennystä ja selvennystä:
    Yksi kolmiyhteinen Jumala ja yksi Seurakunta on Jumalan tavoite, sen uskon täysi-ikäisten säveleitten löytämisestä on kyse. Epäpuhtauksista huolimatta nämä sävelet on siunattu, eikä voida hajaantua vaan on jatkettava soittoa. Seurakunta on aina vajavainen, eikä meillä ole oikeutta jättää ketään ulkopuolelle. Eriseurauteen sisäänpäin lämpeneväiksi hienosti sovaksi sinfoniaksi kuppikunniksi, vaan saada kaikkien olla yhdessä mukana Jumalan hoidettavana.
    Tämän päivän Farisealaiset, sellaiset Herroja pokkuroivat, jollaisiksi he haluavat lapsensakin kouluttaa, ja edelleen hlokanisoija Seurakunnan kauniisti soivaksi Sinfoniaksi, jossa ei ole epäpuhtauksia. Jotta heidän omiensa, olisi mukava tulla mukaan tilaisuuteen. Nämä kuitenkin tuntevat olonsa lopulta hankalaksi tilanteensa. Jossa heidän omavanhrskautensa ja maailman ruhtinas tuomitaan. Pinnallisuus ja maailmallisuus. Meistä itsestämme ei tähän ole, mutta osallistuaksemme Jumalanpalvelukseen, jossa kuulemme Jumalan sanan puhdasta ja kirkasta Evankeliumin oppia. Herran Pyhää ehtoolista nauttiessamme armahdukseen. Silloin meistä karsiutuu tämä ulkokultaisuus. Tätä tulee painottaa erityisesti, jos Jumala tällöin soisi herätyksen ajan koittavan maailmaan.
    Epäpuhtaasti soivaan Seurakuntaan nämä Fariseukset loukkaantuvat, koska tämä porukka näyttää niin vajavaiselta ja soivan heidän mielestään niin epätäydellisen lapsellisesti. Sanotaan: Seurakunta on parantumattomien ihmisten sairaala, jossa lääkärinä toimii Jeesus Kristus. Nämä uskon täysi-ikäisyyteen kasvaneet, jotka eivät ole kaiken maailman opintuulten heiteltävinä, soivat todellisia anteeksiantavia ja siunaavia Jeesuksen moni säveleitä, tämän omahyväisen maailman keskellä.

    Siunaavin tervesin: Ismo Jukkola Lohtaja Kokkola

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s